zaterdag

20.9 Lake Louise

Hotel: Mountaineer Lodge

Gereden afstand: 262 km

Allereerst moeten we helaas mededelen dat dit waarschijnlijk de laatste dag(en) wordt dat we een weblog kunnen plaatsen. We hebben de laatste dagen zo veel problemen met de internet verbinding dat het niet leuk meer is. We zitten nu in Canmore (eigenlijk dus de volgende dag) al meer dan een uur in een internet cafe en een medewerker (toevallig een geemigreerde Nederlander!) heeft ons erg goed (geprobeerd) te helpen maar we krijgen het internet op de laptop niet aan de gang.

We zijn nu vanalles aan het proberen omdat de berichten al gemaakt waren in Word maar het duurt allemaal zo lang en hoe leuk we het maken van het weblog ook vinden, het genieten van onze vakantie gaat voor.

Nogmaals we gaan het proberen maar de kans is groot dat er niet veel berichten meer volgen. We zullen dan wel na terugkomst in Nederland e.e.a. afmaken.

Vandaag was ons doel Lake Louise Village over de wat wordt genoemd de mooiste weg van Canada, de Icefields Parkway. Deze weg loopt helemaal van Jasper naar Banff (de plaats waar we morgen naar toe gaan). Het is een schitterende weg met prachtige vergezichten; je rijdt als het ware tussen de enorme bergen door en aangezien het herfst is/wordt met heel veel gekleurde bomen tussen de naaldbomen in, geweldig !!! Op deze weg zijn diverse uitkijkpunten waar we de meeste bekeken hebben. We zullen er een aantal noemen.

Toen richting Columbia Icefield met de Athabasca gletser. Hier hebben we een korte maar zeer steile wandeling gemaakt richting de gletser. Onderweg wordt aangegeven hoe de gletser hoe langer hoe meer smelt; bordjes onderweg geven aan tot waar de gletser b.v. in 1982 en in 1991 kwam en dan schrik je echt wel. Zoals gezegd een behoorlijke klim en het was berekoud.

Toen op naar de Bow Summit met Peyto Lake. WOW, dit was me even mooi. Ook de weg hier naartoe ging enorm steil omhoog, we waren buiten adem en ietwat vermoeid maar het was absoluut de moeite waard.

Uiteindelijk kwamen we uit bij het piepkleine plaatsje Lake Louise Village waar we ons gelijk bij het visitor-center hebben gemeld. Een (kleine) plattegrond meegekregen en daarna konden we wederom gelijk inchecken in onze mooie grote kamer. Het restaurant waar we vanavond gaan eten (ja, er wordt ook nog gegeten vandaag) kunnen we zoals in Clearwater te voet bereiken.
Nadat we de spullen op de kamer hadden gedumpt zijn we even wat winkels gaan bekijken (er zijn er zo ongeveer 5 en dat noemen ze een Mall), nieuwe alcohol gekocht (wat is de alcohol hier toch duur, echt waar!!) en daarna zijn we naar het wonderschone Moraine Lake gereden.

We hebben een paar foto’s gemaakt en we zagen dat een aantal mensen een grote berg met enorme rotsen aan het beklimmen was voor de ultieme foto. Erik, stoer als hij is, ging natuurlijk ook de berg op om een paar shots te nemen. Nog een stukje gewandeld en wat bleek, je kon (weer met flinke klim, morgen zullen we wel spierpijn hebben!!) rond de berg rotsen via een soort van rotsig wandelpad ook tot boven komen, ha ha, had Klokkie voor niets geklommen (gelukkig was ik al op voorhand afgehaakt!!).
Schitterend uitzicht en (wij vinden zelf) mooie foto’s gemaakt.

Toen was het tijd om naar huis te gaan, lekker even borrelen, het verslag maken en de foto’s bekijken. Het was een lange dag (we zijn om 9 uur in Jasper vertrokken en nu is het 17.30 uur en we zijn net “klaar” .

Een lange dag maar een schitterende dag met wederom wisselend weer, wat bewolking (erg imposant om de bergen bijna dreigend te zien staan), af en toe wat zon en zelfs af en toe een sneeuwvlokje, ja……....we zijn in de Rockies!!